Sähköpyörä on monipuolisen liikkumisen ja kuntoilun mahdollistaja. Sähköpyörällä säästät rahaa työmatka- ja arkikäytössä, varsinkin yksityisautoiluun verrattuna. Pyöräily kohottaa kuntoa ja maastossa pääset sähköpyörällä entistä pitemmälle. Valikoimiimme kuuluu yli 40 erilaista sähköpyörämallia ja meiltä löydät juuri sinun tarpeisiisi täydellisen sähköpyörämallin, tarvitset sitten sähköpyörää työmatkoille, kaupunkiin, viikonlopun retkille, kruisailuun tai maastoajoon.
Sähköpyöriä ja järjestelmiä on nykyään saatavilla monenlaisia. Sähköpyörän hankkijan täytyy siis nykyisin myös vertailla eri pyörien järjestelmiä ennen hankintaa. Me Electrobikessä autamme sinua valitsemaan parhaan mahdollisen pyörän juuri sinun tarpeisiisi. Yli 40 sähköpyörän valikoimasta löydämme jokaiselle oman unelmapyörän.
Sähköpyörä on polkupyörä jossa on sähkömoottori avustamassa matkantekoa. Avustuksen maksiminopeus on 25km/h ja moottorin teho maksimissaan 250W. Sähköpyörä saa avustaa vain poljettaessa. Sähköpyörät luokitellaan tavallisiksi polkupyöriksi liikenteessä.
Sähkömoottori voi sijaita joko pyörän takavanteessa, etuvanteessa tai keskiöllä. Moottoreita on paljon erilaisia, vääntö, teho ja koko vaihtelee käyttötarpeen mukaan. Moottorin teho ei kuitenkaan suoraan kerro miltä pyörällä ajaminen tuntuu. Kaikissa sähköpyörissä on myös joko liiketunnistin tai momentintunnistin, joka määrittelee miten pyörä käyttäytyy poljettaessa. Näissä tunnistimissa on paljon eroja. Momentintunnistimella varustettu pyörä tuntuu siltä kuin itse saisit todella paljon voimaa jalkoihisi, tällöin pyörä kulkee kevyesti, mutta ajotuntuma on kuin tavallisella pyörällä. Se on hauskaa ja vaivatonta. Liiketunnistimella varustettu sähköpyörä taas on edullisempi vaihtoehtoehto, kuin momentintunnistimella varustettu pyörä. Tämä tunnistin tunnistaa vain sen kun poljin lähtee liikkeelle ja alkaa tällöin avustaa valitsemallasi avustustasolla täysiä. Tämä aiheuttaa sen että pyörä lähtee ryntäilemään eikä ajotuntuma ole kovin vakuuttava.
Lisäksi akun kestoissa on huomattavasti eroa. Liiketunnistimella varustettu pyörä kulkee n. 30 % lyhemmän matkan kuin momentintunnistimella varustettu pyörä. Tämä johtuu siitä että liiketunnistimella varustettu pyörä tuhlaa sähköä turhaan aina kun poljin liikkuu.
Sähköpyörien akkujen tarjoamat ajomatkat vaihtelevat paljon. Ajomatkat voivat olla n.50km jopa n. 180km. Tähän vaikuttaa ensisijaisesti sähköpyörän avustusjärjestelmän tyyppi, akun koko sekä ulkoilman lämpötila, kylmemmällä kelillä akku kuluu nopeammin. Ajomatkaan vaikuttaa myös käyttäjän pyöräilytyyli ja maasto missä ajetaan. Mikäli käyttäjä nojaa ensisijaisesti pyörän avustukseen ja polkee paljon mäkistä maastoa täydellä avustuksella, tyhjenee akku huomattavasti nopeammin, kuin pienemmällä avustusteholla ja tasaisella tiellä ajettaessa.
Kenelle sähköpyörä sopii ja kuka sitä tarvitsee?
Sähköpyörä on täydellinen kulkuneuvo kaikille, joilla ajomatkat ovat muutamasta kilometristä jopa 100 kilometrin matkoille. Sähköpyörällä liikut todella näppärästi ja kevyesti esimerkiksi töihin. Tällöin sinun ei tarvitse käydä töissä suihkussa ja voit aloittaa päivän pirteänä raikkaan pyöräilyn jälkeen. Sähköpyörällä säästät voimiesi lisäksi myös aikaa ja rahaa. Sen käyttökustannukset ovat huomattavasti edullisemmat, kuin esimerkiksi auton. Latauksella pääset keskimäärin 60-120km, akusta tietysti riippuen. Sen osto-, käyttö-, ja huoltokustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin auton. Hyvä sähköpyörä voi myös olla edullisempi, kuin julkisen liikenteen kustannukset kun ne jaetaan kahden tai kolmen vuoden ajanjaksolle.
Sähköpyörä on myös täydellinen kulkuneuvo, kun haluat illalla lähteä käymään kaupassa tai virkistävällä ulkoilulenkillä. Kulku lähikauppaan käy todella nopeasti, normaalisti olet samaan aikaan perillä kuin autollakin tai jopa hieman aikaisemmin.
Työsuhdepyörällä tarkoitetaan perinteistä tai sähköavusteista pyörää, jonka työnantaja hankkii työntekijän käyttöön työ- ja vapaa-ajan matkoja varten. Etu voidaan tarjota työntekijän palkan päälle tai etu voidaan vähentää työntekijän bruttopalkasta.
Sähköavusteinen työsuhdepyörä tulee olla varustettu enintään 250W tehoisella sähkömoottorilla, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja lopettaa avustuksen 25km/h vauhdissa.
Vuoden 2021 alusta lähtien polkupyöräetu on tuloverovapaa 1200 € asti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos polkupyörän kustannukset on jaettu esim. neljälle vuodelle, voi työntekijä hankkia tuloverovapaasti esimerkiksi 4800 € hintaisen sähköpolkupyörän. Työsuhdepyörä toimii samalla periaatteella kuin työsuhdeauto. Työnantaja voi hankkia työsuhdepyörät helposti rahoitus- tai leasingsopimuksella tai suoraostona. Leasingsopimus kestää tyypillisesti 24-48kk. Sopimuskauden päätyttyä sähköpyörä on mahdollista lunastaa käyttöön.
Sähköpyörällä liikkuminen on joustava ja nopea tapa liikkua kaupungissa. Pyörällä liikkuessa ei tarvitse huolehtia ruuhkista ja etsiä kiireen keskellä parkkipaikkaa. Työmatkapyöräilyssä saa hyötyliikuntaa, se parantaa kuntoa ja työhyvinvointia sekä nostaa vireystasoa. Pyöräillessä säästät myös luontoa. Työhyvinvointi lisää myös työelämän laatua, motivoi henkilöstöä ja parantaa sitä kautta myös työn tuloksellisuutta. Nykypäivänä työntekijöille on tärkeää, että yrityksen arvomaailma tukee heidän omia näkemyksiänsä, joten työntekijöiden terveellisen liikkumisen tukeminen tuo myös yrityksen arvomaailmaa esille.
Asioiminen kanssamme on helppoa! Pitkän kokemuksemme ansiosta, räätälöidyt sähköpyöräleasingratkaisut onnistuvat kauttamme vaivattomasti.
Laajasta valikoimastamme saat aina yksilöidyn sähköpyöräsuosituksen kaikkii työmatkatarpeisiin, ammattitaitoinen huoltomme takaa että et jää pyöräsi kanssa ikinä yksin, monipuolisesta valikoimamme varaosia ja pyöräilytarvikkeita saat varusteet kaikkiin pyöräilytarpeisiin. Valikoimamme työsuhdesähköpyörät saat ilman ylimääräisiä hallinta- ja käsittelykuluja, sillä maahantuomme itse kaikki myymämme brändit, kuten saksalaiset Husqvarna, R Raymon & Ruff Cycles sähköpyörämallit sekä Suomessa kehitetyn oman Boostbike-merkkimme. Boostbike sähköpyörät ovat suunniteltu erityisesti Suomen haastavia sääolosuhteita varten!
Me tarjoamme laajimman valikoiman sähköpyöriä sekä niiden varusteita Suomessa. Meiltä saat asiantuntevaa ja henkilökohtaista palvelua ja ammattitaitoisen huollon sähköpyörällesi. Meiltä löydät myös kaikki saatavilla olevat päivityslaitteet ja työkalut kaikkiin myymiimme sähköpyöriin.
Meillä voit koeajaa ja tutustua seuraaviin ajojärjestelmiin: Shimano EP8, Shimano Steps, Yamaha, Bosch Active Line, Bosch Performance Line, Bosch Performance CX, Boostbike ja Brose.
Valikoimastamme löydät myös Super Soco sähkömopoja.
Tässä hieman sähköpyöräsanastoa.
Moottorin teho
Sähköpyörän moottoreita löytyy erikokoisia ja eritehoisia. Moottorin teho ilmoitetaan aina watteina. Suomessa polkupyöräksi luokitellaan sähköpyörä, jonka enimmäisteho on 250W ja avustus auttaa enintään 25km/h nopeuteen. Pelkät watit eivät kuitenkaan kerro sitä, kuinka hyvin moottori jaksaa vetää. Kaikista moottoreista ilmoitetaankin siksi myös aina moottorin vääntömomentti. Vääntömomentti ilmoitetaan Newtonmetreinä (Nm). Tehokkaimmissa moottoreissa on jopa 90Nm vääntöä. Saatavilla on myös toki tehokkaampiakin moottoreita kuten 500, 750 ja 1000 wattisia. Nämä kuitenkaan eivät enää ole polkupyöriä, vaan ne tulee rekisteröidä mopoiksi sekä hankkia kulkuneuvolle liikennevakuutus.
Moottorin sijainti
Moottori voi sijaita joko edessä, takana tai keskellä. Moottorin sijainti vaikuttaa pyörän painopisteeseen. Esimerkiksi maastopyörää valitessa suosittelemme valitsemaan keskiökoneella varustetun sähköpyörän silloin, jos pyörä on tulossa todelliseen maastoajoon. Tällöin pyörää on vakaampi käyttää ja vastaa ajettavuudeltaan tavallista pyörää.
Mikäli pyörä on tulossa retkeilykäyttöön tai työmatkapyöräilyyn voimme tyytyväisenä suositella niin takavetoista, etuvetoista kuin myös keskiövetoista pyörää. Tällöin pyörän painopiste ei vaikuta huomattavasti ajettavuuteen, ellei pyörällä kuljeteta esimerkiksi tarakalla paljon tavaraa. Mikäli kuljetat paljon tavaraa mukanasi, suosittelemme keskiövetoista tai etuvetoista sähköpyörää.
Talviajoon suosittelemme sinua hankkimaan hyvät nastarenkaat pyörääsi, jotta välttyisit ikäviltä kaatumisilta. Tällöin vedon sijainnilla ei ole enää niin paljoa merkitystä.
Akkutyypit
Akkuja on monenlaisia. On olemassa Litiumionakkuja, LiFePo4 akkuja ja esimerkiksi lyijyakkuja. Nykyään kuitenkin lähes kaikissa sähköpyörissä käytetään Litiumioniakkuja. Ne pitävät jännitteen korkeana niin kauan kunnes akku on tyhjä. Tämän ansiosta pyörä ei tunnu ”laiskiintuvan”, kun akku alkaa olla vähissä, samalla tavalla kuin esimerkiksi lyijyakun kohdalla kävisi. Litiumioniakut kestävät myös enemmän lataussyklejä ja ovat eliniältään pitkäkestoisempia. Kaikissa Electrobiken myymissä sähköpyörissä on litiumioniakut.
Akun teho
Akun tehoa mitataan voltteina (V) ja ampeeritunteina (Ah). Voltit kertovat akun jännitteen, mitä korkeampi jännite akulla on, sitä tehokkaampi akku on. Ampeeritunnit kertovat puolestaan sen, kuinka paljon akku sisältää virtaa. Jos kerromme voltit ampeeritunneilla, saamme tietoomme kuinka paljon akussa on wattitunteja (Wh). Tällä tiedolla voimme laskea arvioita siitä, kuinka pitkälle pyörällä on teoriassa mahdollista ajaa.
Ajomatkan laskeminen
Mikäli käytössäsi olevan akun jännite on 36V ja sen koko on 9Ah. Voimme laskea wattitunnit seuraavalla kaavalla: 36*9 = 324Wh.
Mikäli moottorin teho on 250W, tarkoittaa se sitä että moottori käyttää tunnissa 250Wh, mikäli sitä käytetään täydellä teholla jatkuvasti. Ajossa kuitenkin moottorin tehon käyttö vaihtelee, eikä laskukaava siten ole täysin realistinen.
Esim. 500Wh sähkökaupunkipyörän akulla pääsee jopa 150km yhdellä latauksella.
Akun elinikä
Akun elinikää on vaikea arvioida. Se riippuu siitä, miten akkua on käytetty ja varastoitu. Normaalisti akut kestävät arviolta 600 - 1000 lataussykliä, jonka jälkeen akun teho alkaa laskea. Tämä tarkoittaa siis akun täyttä latauskertaa 0-100%, ei jokaista yksittäistä latauskertaa. Esimerkiksi jos olet ladannut töissä akkua n. 50 % ja lataat sen kotona sitten täyteen, on tällöin saatu 1 täysi lataussykli. Akun keskimääräinen elinikä on n. 3-5 vuotta. Akun huolellinen käyttö ja säilytys voi myös pidentää akun elinikää arvioista.
Akun lataus
Akun lataus on helppoa. Akku otetaan joko irti pyörästä ja viedään sisälle laturiin tai ladataan suoraan pyörässä kiinni ollessa. Akun lataaminen kestää akun koosta ja laturin tehosta riippuen n. 2,5-5 tuntia.
Akun säilytys
Akkuja tulee säilyttää lämpimissä tiloissa, esimerkiksi kotona sisällä. Niitä olisi hyvä ladata vähintään kerran kahdessa kuukaudessa, jotta ne säilyisivät hyvänä. Akun ovat kuitenkin suunniteltu siten, että ne eivät purkaudu nopeasti vaikka akku unohdettaisiinkin ladata säilytyksessä ollessaan. Kaikista Electrobiken myymistä sähköpyöristä löytyy akkujen unimoodi. Tämä tarkoittaa sitä, että kun akun jännite laskee riittävän alhaiseksi, se kytkee itsensä lepotilaan. Tämän ansiosta voit huoletta ajaa akun tyhjäksi asti ilman, että akku vahingoittuisi siitä. Hyvä akku, joka on varustettu unimoodilla, voi säilyä lataamatta hyvänä jopa puoli vuotta.
Miten akku toimii pakkasella?
Sähköpyörällä voi ajaa myös pakkasella. Eri akuille on määritelty eri käyttölämpötilat, jotka kannattaa aina tarkistaa pyörän ohjeista. Esimerkiksi Yamahan sähköpyörällä voi huoletta ajaa jopa -20 asteen pakkasella. Sinun täytyy kuitenkin muistaa ajon jälkeen ottaa akku lämpimään sisälle, eikä jättää sitä pakkaseen. Mikäli akku jätetään ulos kovaan pakkaseen, alkaa se purkamaan itseään. Mikäli akku purkaa itsensä täysin tyhjäksi, ei se välttämättä enää lähde toimimaan ja voi vaurioitua pysyvästi.
Ajomatka heikkenee pakkasella arviolta n. 1-30% pakkasesta ja akun lämpösuojauksesta riippuen. Mikäli haluat varmistaa että pääset myös talvella haluamasi ajomatkan sähköpyörälläsi, kannattaa sinun hankkia siihen esimerkiksi neopreeninen lämpösuojus, joka pitää akun lämpötilaa yllä paremmin myös kylmällä.
Näyttö/ohjainyksikkö mallit
Sähköpyöriin on saatavilla monen näköisiä ja mallisia ohjainyksiköitä. Ne voivat olla yksinkertaisia LED-näyttöjä, jotka näyttävät vain avustuksen tason ja akun kapasiteetin. Ne voivat myös olla LCD-näyttöjä joista voi löytyä jopa kaikki alla mainitut tiedot ja ominaisuudet. Ominaisuudet vaihtelevat eri avustusjärjestelmien välillä
- Nopeusmittari
- Matkamittari
- Trippimittari (Matka)
- Trippimittari (Ajettu aika)
- Akun kapasiteetti palkkeina
- Akun kapasiteetti prosentteina
- Arvio matkasta jonka voit päästä jäljellä olevalla akulla ja valitulla avustustasolla
- Kadenssimittari (Oma poljinnopeutesi)
- Moottorin tehon käyttö
- Navigaattori
- Bluetooth
Uusimmista sähköpyöristä näytön voi myös yleensä irrottaa, jolloin se toimii myös eräänlaisena avaimena sähköpyörällesi, sillä avustusjärjestelmä ei toimi ilman sähköpyörän näyttöyksikköä. Useimmiten pyörän tiedot, kuten ajettu matka, säilytetään moottorin muistissa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos kadotat tai hajotat näyttösi vahingossa, niin se ei kadota pyöräsi tietoja. Tähän on tietysti olemassa poikkeuksia, jolloin tiedot säilytetään näytössä eikä moottorin muistissa.
Avustustasoja on usein 3 tai 4 erilaista. Avustustaso kertoo momentintunnistimella varustetun pyörän avustuksen suhteen polkijan omaan poljinvoimaan. Mitä korkeampi avustustaso, sitä herkemmin ja helpommin pyörä avustaa. Liikesensorilla varustetun pyörä avustustasot kertovat taas käytetyn tehon. Eli jos valitset suurimman avustustaso, pyörä alkaa vetämään täysillä heti kun poljin alkaa liikkumaan.
Tunnistimia on monenlaisia ja ne kaikki mittaavat eri asioita. Olemme eritelleet alle kaikki tällä hetkellä käytettävät eri tunnistintyypit. Selitämme miten ne toimivat ja mikä/mitkä tunnistimet kunnollisessa sähköpyörässä tulisi olla, jotta sen käyttö olisi järkevää ja mukavaa. Parhaista järjestelmistä löytyy kaikki alla mainitut tunnistimet. Tällaisiä ovat esimerkiksi Shimano, Bosch ja Yamaha.
Poljinkeskiön liikesensori
Pelkästään tällä sensorilla varustettuja sähköpyöriä ovat usein vain ns. markettien "halppis sähköpyörät". Se mittaa vain sitä, että poljin lähtee liikkeelle. Tämä tarkoittaa sitä että pyörä lähtee aina valitulla avustustasolla avustamaan ”täydellä teholla”. Pyörä alkaa helposti ryntäilemään ja ei pysähdy heti kun lopetat polkemisen. Tämän takia pyörissä joissa on liikesensori, täytyy käyttää jarrukatkaisijoita, jotka katkaisevat avustuksen jarruttaessa. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista jalkajarrullisessa pyörässä. Näistä syistä johtuen emme suosittelekkaan tällaista pyörää ensisijaisesti kenellekään.
Poljinkeskiön nopeussensori
Tämä löytyy yleensä hyvistä keskiökoneista. Se mittaa polkijan poljinnopeutta ja kun polkija polkee nopeampaa, niin moottorikin avustaa kovemmin. Parhaimmat keskiökoneet käyttävät tätä yhdessä momentintunnistimen kanssa, jolloin avustuksesta saadaan entistäkin parempi.
Esimerkiksi Yamahan järjestelmillä varustetut maastopyörät on ohjelmoitu siten, että se mittaa liikkeelle lähdössä ensin momenttia, kun pyörä on saatu liikkeelle se alkaa mittaamaan polkijan poljinnopeutta jonka ansioista polkija voi kiihdyttää helposti 15-18km/h pienilläkin vaihteilla. Tämän jälkeen pyörä alkaa mittamaan enemmän momenttia kuin poljinnopeutta. Tällöin järjestelmän kiihtyvyys vaativammassa maastossa on huomattavasti parempi kuin että käytettäisiin pelkkää momentintunnistinta avustuksen säätämisessä.
Poljinkeskiön Momentintunnistin
Tämä sensori mittaa käyttäjän poljinvoimaa. Se mittaa poljinvoimaa seuraamalla jatkuvasti ketjun kireyttä, kun polkija polkee raskaammin se antaa moottorille käskyn avustaa kovempaa. Tämän huomaa erityisesti ylämäissä kun polkeminen alkaa tuntumaan ”raskaammalta” niin pyörä alkaa automaattisesti avustamaan kovempaa, jotta matkanteko jatkuisi sujuvana ja miellyttävänä.
Renkaan nopeussensori
Tämä sensori löytyy kaikista keskiökoneella varustetuista sähköpyöristä. Se mittaa renkaan nopeutta, jotta moottori tietää milloin haluttu nopeus on saavutettu. Tunnistin löytyy pyörän takahaarukasta vasemmalta puolelta. Se mittaa pinnoihin kiinnitetyn magneetin nopeutta laskemalla kuinka nopeasti se ohittaa tunnistimen tietyssä ajassa. Mikäli magneetti on löystynyt ja liikkunut hieman pinnassa, järjestelmä saattaa lopettaa avustamisen tai alkaa pätkimään. Tämä ei kuitenkaan ole yleistä ja mikäli tällainen tilanne käyttäjälle tulisi, niin vika on helppo korjata.