Tervetuloa sähköpyörien erikoisliikkeeseen!

TIETOA SÄHKÖPYÖRISTÄ

Tietoa sähköpyöristä

 

Sähköpyörällä pyöräilet läpi vuoden helposti ja edullisesti!

Sähköpyörät ovat nyt in! Sähköpyörä sopii kaikille käyttäjille mainiosti. Sitä käytetään työmatkapyöräilyyn, harrastuksiin mennessä tai jopa harrastuksena!

Sähköpyöriä ja järjestelmiä on nykyään saatavilla monenlaisia. Sähköpyörän hankkijan täytyy siis nykyisin myös vertailla eri pyörien järjestelmiä ennen hankintaa. Me Electrobikessä autamme sinua valitsemaan parhaan mahdollisen pyörän juuri sinun tarpeisiisi. Yli 100 sähköpyörän valikoimasta löydämme jokaiselle sen oman unelma pyörän.

Mikä sähköpyörä sitten on?

Sähköpyörä on polkupyörä jossa on sähkömoottori auttamassa matkantekoa. Sen maksimi nopeus on 25km/h ja moottorin teho 250W. Sähköpyörä saa avustaa vain poljettaessa. Sähköpyörät luokitellaan tavallisiksi polkupyöriksi liikenteessä.

Sähkömoottori voi sijaita joko pyörän takavanteessa, etuvanteessa tai keskiöllä. Moottoreita on paljon erilaisia, on eri tehoisia ja kokoisia moottoreita. Moottorin teho ei kuitenkaan suoraan kerro miltä pyörä tuntuu. Kaikissa sähköpyörissä on myös joko liiketunnistin tai momentintunnistin joka määrittelee miten pyörä käyttäytyy poljettaessa. Näissä tunnistimissa on paljon eroja. Momentintunnistimella varustettu pyörä tuntuu siltä kuin itse saisit todella paljon voimaa jalkoihisi, tällöin pyörä kulkee kevyesti mutta ajotuntuma on kuin tavallisella pyörällä. Se on hauskaa ja vaivatonta. Liiketunnistimella varustettu sähköpyörä taas on edullisempi vaihtoehtoehto kuin momentintunnistimella varustettu pyörä. Tämä tunnistin tunnistaa vain sen kun poljin lähtee liikkeelle ja alkaa tällöin avustaa valitsemallasi avustustasolla täysiä. Tämä aiheuttaa sen että pyörä lähtee ryntäilemään eikä ajotuntuma ole kovin vakuuttava.

Lisäksi akun kestoissa on huomattavasti eroa. Liiketunnistimella varustettu pyörä kulkee n. 30 % lyhkäisemmän matkan kuin momentintunnistimella varustettu pyörä. Tämä johtuu siitä että liiketunnistimella varustettu pyörä tuhlaa sähköä turhaan aina kun poljin liikkuu.

Sähköpyörien ajomatkat vaihtelevat rajusti. Ajomatkat voivat olla 50km jopa 180km. Tähän vaikuttaa sähköpyörän järjestelmä ja akun koko. Ajomatkaan vaikuttaa myös käyttäjän polkeminen. Mikäli käyttäjä polkee pyörää vain sen verran että moottori alkaa vetämään, niin silloin ajomatka on tietysti lyhkäisempi.

Kenelle sähköpyörä sopii ja kuka sitä tarvitsee?

Sähköpyörä on täydellinen kulkuneuvo kaikille, joilla ajomatkat ovat muutamasta kilometristä jopa 100 kilometrin matkoille. Sähköpyörällä liikut todella näppärästi ja kevyesti esimerkiksi töihin. Tällöin sinun ei tarvitse käydä töissä suihkussa ja voit aloittaa päivän pirteänä raikkaan pyöräilyn jälkeen. Sähköpyörällä säästät voimiesi lisäksi myös aikaa ja rahaa. Sen käyttökustannukset ovat per lataus alle 2 senttiä. Latauksella pääset keskimäärin 60-120km akusta tietysti riippuen. Sen osto, käyttö ja huolto kustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin esimerkiksi auton. Hyvä sähköpyörä voi myös olla edullisempi kuin julkisen liikenteen kustannukset kun tämä jaetaan 2 tai 3 vuodelle.

Sähköpyörä on myös täydellinen kulkuneuvo kun haluat illalla lähteä käymään kaupassa. Kulku lähikauppaan käy todella nopeasti, normaalisti olet samaan aikaan perillä kuin autollakin tai jopa hieman aikaisemmin.

Miksi ostaisin Electrobikestä?

Me tarjoamme laajimman valikoiman sähköpyöriä sekä niiden varusteita Suomessa. Meiltä saat asiantuntevaa palvelua ja ammattitaitoisen huollon sähköpyörällesi. Olemme Suomen ainoa sähköpyöriin erikoistunut liike.

Tarjoamme myös hintatakuuta asiakkaillemme. Eli jos löydät vastaavan sähköpyörän edullisemmin kuin meiltä, niin maksamme erotuksen sinulle vaikka oletkin jo ostanut pyöräsi meiltä. Tämä ei tarkoita sitä että pyörän pitäisi olla saman merkkinen tai mallinen. Vaan että se on vastaavan tasoinen kuin meidän myymä sähköpyörä.

Suomen ainoa liike joka tarjoaa kaikki järjestelmät saman katon alta. Meiltä löytyy myös kaikki saatavilla olevat päivityslaitteet ja työkalut kaikkiin myymiimme sähköpyöriin.

Meillä voit aina kokeilla kaikki seuraavat järjestelmät: Bosch Active Line, Bosch Performance Line, Bosch Performance CX, Boostbike, BionX, Brose, BH-Emotion, Yamaha, Shimano Steps ja Panasonic

 

TEKNISET TIEDOT

Nyt avaamme sinulle hieman sähköpyörä sanastoa. Sekä millaisia vaihtoehtoja on nyt olemassa. Muista että Electrobikessä pääset kokeilemaan kaikki merkittävät avustusjärjestelmät kuten Bosch Active line, Bosch Performance line, Bosch Performance CX, Brose, BH-Emotion, BionX, Boostbike, Panasonic, Shimano Steps sekä tietysti Yamahan.

Moottori

Moottorin teho

Sähköpyörän moottoreita löytyy erikokoisia ja eritehoisia. Moottorin teho ilmoitetaan aina watteina. Suomessa polkupyöräksi luokitellaan sähköpyörä jonka enimmäisteho on 250W ja kulkee enintään 25km/h. Pelkät watit eivät kuitenkaan kerro sitä kuinka hyvin moottori jaksaa vetää, esimerkiksi ylämäissä kiihdytyksissä. Kaikista moottoreista ilmoitetaankin siksi myös aina moottorin vääntömomentti. Vääntömomentti ilmoitetaan Newton metreinä (Nm). Tehokkaimmissa moottoreissa on jopa 80Nm vääntöä. Saatavilla on myös toki tehokkaampiakin moottoreita kuten 500, 750 ja 1000 wattisia. Nämä kuitenkaan eivät enää ole polkupyöriä, vaan tulisi rekisteröidä mopoksi. Kaikki Electrobiken nopeat sähköpyörät voidaan rekisteröidä Suomessa suoraan mopoksi, ellei toisin mainita oston yhteydessä. HUOM! Itse rakennettua sähköpyörää ei suinkaan voi mennä suoraan rekisteröimään mopoksi. Kaikki pyörät jotka rekisteröidään mopoksi vaativat kalliit tyyppihyväksynnät, ennen kuin rekisteröinti on mahdollista.

Moottorin sijainti

Moottori voi sijaita joko edessä, takana tai keskellä. Moottorin sijainti vaikuttaa pyörän painopisteeseen. Esimerkiksi maastopyörää valitessa suosittelemme valitsemaan keskiökoneella varustetun sähköpyörän silloin jos pyörä on tulossa todelliseen maastoajoon. Tällöin pyörää on vakaampi käyttää ja vastaa ajettavuudeltaan tavallista pyörää.

Mikäli pyörä on tulossa retkeily käyttöön tai työmatkapyöräilyyn voimme tyytyväisenä suositella niin takavetoista, etuvetoista kuin myös keskiövetoista pyörää. Tällöin pyörän painopiste ei vaikuta niin dramaattisesti ajettavuuteen, ellei pyörällä kuljeteta takana esimerkiksi tarakalla paljon tavaraa. Jolloin takamoottorin kanssa sinne voi kertyä ehkä jopa turhankin paljon painoa. Mikäli kuljetat paljon tavaraa mukanasi, suosittelemme keskiövetoista tai etuvetoista sähköpyörää.

Talviajossa etuvetoinen pyörä voi olla se paras vaihtoehto. Silloin sinun on helpompi hallita pyörää, mikäli se lähtee sutimaan. Kuitenkin suosittelemme sinua hankkimaan hyvät nastarenkaat pyörääsi, jotta välttyisit ikäviltä kaatumisilta. Tällöin vedon sijainnilla ei ole enää niin paljoa merkitystä. Saatavilla on myös 2 vetoisia sähköpyöriä, joissa on moottorin niin edessä kuin takanakin.

Moottori voi sijaita joko edessä, takana tai keskellä. Monet ajattelevat että esimerkiksi etuvetoiset sähköpyörät ovat huonompia kuin esimerkiksi keskiö vetoiset. Tämä ei kuitenkaan ole aina totta. Moottorin sijainti vaikuttaa lähinnä pyörän

Akku

Akku tyypit

Akkuja on monenlaisia. On olemassa Lithium Ion akkuja, LiFePo4 akkuja ja esimerkiksi lyijyakkuja. Nykyään kuitenkin lähes kaikissa sähköpyörissä käytetään Lithium Ion akkuja. Ne pitävät jännitteen korkeana niin kauan kunnes akku on tyhjä. Tämän ansiosta pyörä ei tunnu ”laiskiintuvan” kun akku alkaa olla vähissä, samalla tavalla kuin esimerkiksi lyijyakun kohdalla kävisi. Lithium Ion akut kestävät myös enemmän lataus syklejä ja ovat eliniältään pitkä kestoisia. Kaikissa Electrobiken myymissä sähköpyörissä on Lithium Ion akku.

Akun teho

Akun tehoa mitataan voltteina (V) ja ampeeritunteina (Ah). Voltit kertovat akun jännitteen, mitä korkeampi jännite akulla on, sitä tehokkaampi akku on. Ampeeritunnit kertovat puolestaan sen, kuinka paljon akku sisältää virtaa. Jos kerromme voltit ampeeritunneilla, saamme tietoomme kuinka paljon akussa on wattitunteja (Wh). Tällä tiedolla voimme laskea arvioita siitä, kuinka pitkälle pyörällä on teoriassa mahdollista ajaa.

Ajomatkan laskeminen

Mikäli käytössäsi olevan akun jännite on 36V ja sen koko on 9Ah. Voimme laskea wattitunnit seuraavalla kaavalla: 36*9=324Wh.

Mikäli moottorin teho on 250W, tarkoittaa se sitä että moottori käyttää tunnissa 250Wh, mikäli sitä käytetään täydellä teholla jatkuvasti. Tämä ei kuitenkaan ole realistista, koska tällöin pyörää olisi pakko käyttää pelkästään kaasukahvalla, jotta tällainen tulos olisi mahdollinen.

Akun elinikä

Akun elinikää on vaikea arvioida. Se riippuu siitä, miten akkua on käytetty ja varastoitu. Normaalisti akut kestävät arviolta 600 - 1000 lataus sykliä. Tämä tarkoittaa siis täyttä latauskertaa, ei latauskertaa. Esimerkiksi jos olet ladannut töissä akkua n. 50 % ja lataat sen kotona sitten täyteen, on tällöin saatu 1 täysi lataus sykli. Akun keskimääräinen elinikä on ollut n. 3-5 vuotta. Mitä paremmin akkua on säilytelty ja mikäli sitä ei ole laiminlyöty, kuten pudoteltu tai muuta vastaa, voi se tällöin kestää pitkäänkin.

Akun lataus

Akun lataus on helppoa. Akku otetaan joko irti pyörästä ja viedään sisälle laturiin. Suurimmassa osassa pyörissä on myös latauspistoke akku kotelossa, jolloin akkua voi ladata myös sitä irrottamatta, esimerkiksi autotallissa. Aku lataus kestää akun koosta ja laturin tehosta riippuen 2,5-5 tuntia. Nopeimman laturit löytyvät tällä hetkellä Boschilta, Yamahalta ja Boostbikeltä.

Akun säilytys

Akkuja tulee säilyttää lämpimissä tiloissa, esimerkiksi kotona sisällä. Niitä olisi hyvä ladata vähintään kerran 2 kuukaudessa, jotta ne säilyisivät hyvänä. Kuitenkin valmistajat ovat miettineet hyvin perusteellisesti erilaisia suojia akuille, jotta ne eivät purkautuisi niin helposti ja nopeasti itsekseen, vaikka se unohdettaisiin ladata. Kaikista Electrobiken myymistä sähköpyöristä löytyy akuilta unimoodi. Tämä tarkoittaa sitä, että kun akun jännite laskee riittävän alhaiseksi, se kytkee itsensä lepotilaan. Tämän ansiosta voit huoletta ajaa akun tyhjäksi asti ilman että akku vahingoittuisi siitä. Hyvä akku joka on varustettu unimoodilla, voi säilyä lataamatta hyvänä jopa puoli vuotta.

Miten akku toimii pakkasella?

Sähköpyörällä voi ajaa myös pakkasella. Eri akuille on määritelty eri käyttölämpötilat, jotka kannattaa aina tarkistaa pyörän ohjeista. Esimerkiksi Yamahan sähköpyörällä voi huoletta ajaa jopa -20 asteen pakkasella. Sinun täytyy kuitenkin muistaa ajon jälkeen ottaa akku lämpimään sisälle, eikä jättää sitä pakkaseen. Mikäli akku jätetään ulos kovaan pakkaseen, alkaa se purkamaan itseään. Mikäli akku purkaa itsensä täysin tyhjäksi, ei se välttämättä enää lähde toimimaan.

Ajomatka heikkenee pakkasella arviolta n. 1-30 % pakkasesta ja akun lämpösuojauksesta riippuen. Mikäli haluat varmistaa että pääset myös talvella haluamasi ajomatkan sähköpyörälläsi, kannattaa sinun hankkia siihen lämpösuojus joka pitää akun lämmön akun sisällä eikä päästä sitä kaikkoamaan.

Ohjainyksikkö

Näyttö/ohjainyksikkö mallit

Sähköpyöriin on saatavilla monen näköisiä ja mallisia ohjainyksiköitä. Ne voivat olla yksinkertaisia LED näyttöjä, jotka näyttävät vain avustuksen tason ja akun kapasiteetin. Ne voivat myös olla LCD näyttöjä joista voi löytyä jopa kaikki alla mainitut tiedot ja ominaisuudet:

-          Nopeusmittari

-          Matkamittari

-          Trippimittari (Matka)

-          Trippimittari (Ajettu aika)

-          Akun kapasiteetti palkkeina

-          Akun kapasiteetti prosentteina

-          Arvio matkasta jonka voit päästä jäljellä olevalla akulla ja valitulla avustustasolla

-          Kadenssi mittari (Oma poljinnopeutesi)

-          Moottorin tehon käyttö

-          Navigaattori

Uusimmista sähköpyöristä näytön voi myös yleensä irrottaa, jolloin se toimii myös erään laisena avaimena sähköpyörällesi. Avustus nimittäin ei lähde koskaan toimimaan ilman sähköpyörän näyttöyksikköä. Useimmiten pyörän tiedot, kuten ajettu matka, säilytetään moottorin muistissa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos kadotat tai hajotat näyttösi vahingossa, niin se ei kadota mitään tietojasi. Tähän on tietysti olemassa joitain poikkeuksia, jolloin tiedot säilytetään näytössä eikä moottorin muistissa.

Avustustasoja voi näytössä olla 3-6 tasoa. Avustustaso kertoo momentintunnistimella varustetun pyörän avustuksen suhteen polkijan omaan poljinvoimaan. Mitä korkeampi avustustaso, sitä herkemmin ja helpommin pyörä avustaa. Liikesensorilla varustetun pyörä avustustasot kertovat taas käytetyn tehon. Eli jos valitset suurimman avustustaso, pyörä alkaa vetämään täysillä heti kun poljin alkaa liikkumaan.

Tunnistin

Tunnistimia on monenlaisia ja ne kaikki mittaavat eriasioita. Olemme eritelleet alle kaikki tällä hetkellä käytettävät eri tunnistin tyypit. Selitämme miten ne toimivat ja mikä/mitkä tunnistimet kunnollisessa sähköpyörässä tulisi olla, jotta sen käyttö olisi oikeasti järkevää ja helppoa, ajo mukavuudesta puhumattakaan. Parhaista järjestelmistä löytyy kaikki alla mainitut tunnistimet. Tällaisiä ovat esimerkiksi Bosch ja Yamaha.

Poljinkeskiön liikesensori

Pelkästään tällä sensorilla varustettuja sähköpyöriä ovat vain ns. "halppis" sähköpyörät. Se ei mittaa muuta kuin sitä, että poljin lähtee liikkeelle. Tämä tarkoittaa sitä että pyörä lähtee aina valitulla avustustasolla avustamaan ”täydellä teholla”. Pyörä alkaa helposti ryntäilemään ja ei pysähdy heti kun lopetat polkemisen. Tämän takia pyörissä joissa on liikesensori, täytyy käyttää jarrukatkaisijoita, jotka katkaisevat avustuksen jarruttaessa. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollinen jalkajarrullisessa pyörässä. Näistä syistä johtuen emme suosittelekaan tällaista pyörää ensisijaisesti kenellekään, varsinkaan iäkkäämmille käyttäjille.

Poljinkeskiön nopeussensori

Tämä löytyy yleensä hyvistä keskiökoneista. Se mittaa polkijan poljinnopeutta ja kun polkija polkee nopeampaa, niin moottorikin avustaa kovemmin. Parhaimmat keskiökoneet käyttävät tätä yhdessä momentintunnistimen kanssa, jolloin avustuksesta saadaan entistäkin parempi.

Esimerkiksi Yamahan järjestelmillä varustetut maastopyörät on ohjelmoitu siten, että se mittaa liikkeelle lähdössä ensin momenttia, kun pyörä on saatu liikkeelle se alkaa mittaamaan polkijan poljinnopeutta jonka ansioista polkija voi kiihdyttää helposti 15-18km/h pienilläkin vaihteilla. Tämän jälkeen pyörä alkaa mittamaan enemmän momenttia kuin poljinnopeutta. Tällöin järjestelmän kiihtyvyys vaativammassa maastossa on huomattavasti parempi kuin että käytettäisiin pelkkää momentintunnistinta avustuksen säätämisessä.

Poljinkeskiön Momentintunnistin

Tämä sensori mittaa käyttäjän poljinvoimaa. Se mittaa poljinvoimaa seuraamalla jatkuvasti ketjun kireyttä, kun polkija polkee raskaammin se antaa moottorille käskyn avustaa kovempaa. Tämän huomaa erityisesti ylämäissä kun polkeminen alkaa tuntumaan ”raskaammalta” niin pyörä alkaa automaattisesti avustamaan kovempaa, jotta matkanteko jatkuisi sujuvana ja miellyttävänä.

Renkaan nopeussensori

Tämä sensori löytyy kaikista keskiökoneella varustetuista sähköpyöristä. Se mittaa renkaan nopeutta, jotta moottori tietää milloin haluttu nopeus on saavutettu. Tunnistin löytyy pyörän takahaarukasta vasemmalta puolelta. Se mittaa pinnoihin kiinnitetyn magneetin nopeutta laskemalla kuinka nopeasti se ohittaa tunnistimen tietyssä ajassa. Mikäli magneetti on löystynyt ja liikkunut hieman pinnassa, järjestelmä saattaa lopettaa avustamisen tai alkaa pätkimään. Tämä ei kuitenkaan ole yleistä ja mikäli tällainen tilanne käyttäjälle tulisi, niin se on korjattavissa n. 10 sekunnissa.

Liikesensori vs Momentintunnistin